Mappeoppgave 9 – Kjønn og seksualitet

I denne oppgaven skal jeg ta for meg en ungdoms meningsytring i forhold til kjønn og seksualitet og se dette i lys av pensumlitteraturen. Jeg har valgt å bruke en meningsytring fra et diskusjonsforum på http://www.ung.no. Denne meningsytringen er skrevet i forbindelse med en diskusjon om hvorvidt pornografi er en bra ting eller ikke. Etter å ha lest innleggene i diskusjonen har jeg kommet frem til at kropp og seksuell utforskning er et viktig tema blant dagens unge og ser derfor på denne diskusjonen som interessant. Jeg har valgt å se på et av leserinnleggene som fremmer sin avsky ovenfor pornografi.
Målet med oppgaven er å få en oversikt over hva ungdom sier om kjønn og seksualitet, samt å se dette i forhold til hva pensumlitteraturen sier om samme tema. For å belyse den valgte meningsytringen, har jeg hovedsakelig valgt å bruke pensumlitteratur fra Willy Pedersens bok ”Nye seksualiteter”, samt Hannah Helseths bok ”Generasjon Sex”.
Før jeg drøfter meningsytringen opp mot pensum vil jeg kort avklare betydningen av noen sentrale begreper.
”Det vi kaller kjønn, er handlingsmønstre som vi lærer og som reproduseres. Kjønn er en performativ effekt”(Pedersen 2005:32). Begrepet performativitet sikter til at det å fremstå på forutsigbare måter i det diskursive kjønnssystemet er nødvendig. Begrepet seksualitet defineres av Pedersen (2005) som noe som ikke er fastlagt og forutbestemt, men som hele tiden finner spesifikke måter å uttrykke seg på i en kulturell, sosial og historisk sammeheng. (Pedersen 2005).
Når man snakker om seksualisering i det offentlige rom menes det å presentere kroppen på en seksuell måte gjennom for eksempel media. Vi er omgitt av store mengder reklame som viser seksualiserte bilder av kvinner om menn. Disse bildene viser ofte idealmennesket, men sier sjelden eller aldri noe om at bildene er retusjerte.
”Det seksuelle skript er et teoretisk rammeverk som bidrar til å la oss identifisere strukturer. Det tydeliggjør hvem vi kan ha sex med, når og hvor vi kan ha det, og hva vi kan gjøre. Begrepet er nyttig, og grunnen er at seksualiteten formes av sosial og kulturell kontekst, samtidig som den utrykker individuell mening og levd liv. Skriptet er en metafor som viser hvordan sosialt liv utformes”(Pedersen 2005:42:72).
Når vi snakker om plastisk seksualitet, snakker vi om seksuell frigjøring. Den plastiske seksualiteten består i følge Giddens, i å integrere seksualitet som er uavhengig av reproduksjon, med selvets refleksive prosjekt. Den seksuelle kontakten består av likeverdige parter, noe som historisk er en ny situasjon.”( Pedersen 2005).
Hvordan samfunnet forventer at kvinner og menn bør oppføre seg og se ut kalles stereotyper. En stereoypisk jente er for eksempel pene, snille og beskjedne, mens en stereotypisk gutt for eksempel er tøff, sterk og kjekk.
Meningsytringen jeg har valgt, er skrevet av en som kaller seg TROLOLOLO. Alderen kommer ikke tydelig frem i innlegget, men ettersom innlegget er skrevet på http://www.ung.no velger jeg å ta utgangspunkt i at det er en ungdom som har skrevet det. Dette kan likevel ikke sies sikkert ettersom det ikke blir gitt noen indikasjoner på hvor gammel personen er, eller noe om personens identitet. Jeg har valgt nettopp dette innlegget fordi det setter søkelyset ved hvordan kroppen blir fremstilt på en unaturlig måte og at dette ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
«Oh yeah porno er så digg» IN MY ASS! Hva som er så digg med å se på to fremmede folk som knuller hverandre? Menneskene har falske kropper til og med! En mann med mega pikk på over 30 cm og ei dame med mega pupper som veier flere kg som har sex med hverandre i flere timer! Eller to damer med mega pupper som kliner, slikker og fingrer hverandre! Kanskje det egentlig er noen feite gubber som gjømmer seg bak «maskene» for de tjener jo penger på det? Hvem vet? Folk gjør jo alt for å tjene penger. Alt går an i dag. Folk får til alt mulig i vår tid. Å det sitter dere å nyter 😛 Mens de som lager porno får inn hauevis med penger. De vet jo at visse single folk er gal etter porno så det er jo en enkel måte å tjene penger på. Deres nytelse! Dems penger! Jeg skal love dere en ting. De menneskene i porno filmer er IKKE ekte varer. Det er så falsk så det går an. Men de lager det jo til så det ser ekte ut. Går det virkelig an å like det? *GRØSSER*

Nei vettu hva! Skaff dere ekte kjæreste! Se h*n naken og nyt det. For det er EKTE varer:D En ekte kjæreste å knulle og kose med. DET er det beste som finst og som virkelig gjør meg kåt! PORNO det gjør meg kvalm for jeg VET hva som gjømmer seg bak «maskene» Dere som virkelig nyter det = LOL 😛

Innenfor de kulturelle rammene vi lever i, har vi i følge Pedersen (2005) bestemte muligheter til å handle seksuelt. Likevel er det også kjennetegn rundt individet og nærmiljøet rundt som er med på å forme de handlingsvalgene man tar. Fordi seksualiteten veves inn i mange av dimensjonene i våre liv og vi er omgitt av seksuelle preferanser hvor enn vi beveger oss i samfunnet vårt. Ved denne seksualiseringen av det offentlige rom kan man oppleve å føle seg presset til å oppføre seg og å se ut på spesielle måter (Pedersen 2005). Trolololo peker på noe av det samme når h*n sier at menneskene i pornografiske filmer ikke er ekte vare og heller ikke har ekte kropper.
Da pornografien gjorde sitt inntog på sekstitallet var det delte meninger. Kvinnebevegelsen mente at porno gjorde kvinner til et objekt og at porno var makt og undertrykte kvinner. Det har også blitt påstått at pornografi legitimerer voldtekt, prostitusjon seksuell mishandling og at menn som brukte porno så på kvinner som mindreverdige. Kvinnene på sin side ble påstått å lære seg å være seksuelt underordnet (Pedersen 2005). Innlegget jeg har valgt peker her på noe interessant. H*n påpeker at både kvinner og menn blir fremstilt på en måte som ikke har noe med virkeligheten å gjøre og at det er bakmenn som tjener penger på at dagens unge kjøper porno. Dette kan ses i sammenheng med motreaksjonene pornografien møtte på sekstitallet. Det ble pekt på at mannligdominans ikke stemte over ens med empirisk materiale og at i tillegg til å være et objekt var også kvinnen et begjærende subjekt, selv om dette ble vist på en unaturlig måte (Pedersen 20005). På denne måten likestilles kjønnene innen pornografien, det er selve sexen som blir maktgivende.
Personen som har skrevet innelgget om pornografi ovenfor fokuserer sterkt på forskjellen mellom det ”falske” man finner i pornografien og det ”ekte” man finner i den virkelige verden. H*n sier at det er bedre med ”ekte vare” og oppfordrer alle til å finne en kjæreste å utforske seksualiteten sin med, isteden for å bruke tiden på porno. I følge Pedersen (2005) har Norman Mailer, en machoforfatter uttalt at onani er negativt i forhold til det meste. Han hevder at enhver ung gutt som bruker ungdomstiden sin til å onanere, trer inn i voksenlivet uten å ha opplevelsen av å være mann (Pedersen 2005). I innlegget jeg har valgt å bruke som gjenstand for min drøfting, ser vi at h*n snakker om plastisk seksualitet. For denne personen er det viktige med sex at begge parter har det bra og nyter hverandre seksuelt. Dette synet på seksualitet er et seksuelt skript, og personen i innlegget har sannsynligvis blitt formet av sosiale og kulturelle kontekster. Dersom h*n hadde hatt en annen kulturell bakgrunn eller tilhørte andre sosiale miljøer ville kanskje utsagnet om pornografi vært annerledes.
”Kvinners seksuelle makt gjør andre maktforhold overflødige. Hun kan være nederst på rangstigen i arbeidslivet, men fordi hun har seksuell tiltrekningskraft har hun ALT” (Helseth 2010:133). Her kan vi se på hvordan seksualiseringen av det offentlige rom dreier seg om vellykkede, stereotypiske jenter som svært åpen kan vise at de er seksuelle vesner, men som ikke vil bli betegnet på denne måten av andre enn stereotypiske, vellykkede gutter (Helseth 2010). Willy Pedersen sier at kvinners seksualitet ofte assosieres med frihet, varme og det å være moderne, mens menns seksualitet ofte ses på som gammelmodig og reaksjonsbasert (Helseth 2010).
I pornografiens verden viser kvinner seg seksuelt tilgjengelige i alle mulige situasjoner, uavhengig av hvem partneren måtte være. Denne tilgjengeligheten har visse kjennetegn i pornografien som for eksempel spikende bein og slørete blikk. Disse kjennetegnene blir kopiert av moteverden, i musikkvideoer og i reklamebransjen (Helseth 2010). Dette fører til en seksualisering av det offentlige rom og kan igjen føre til at mange unge, både gutter og jenter, ikke føler seg bra nok i forhold til sin egen kropp og seksualitet. Som personen i leserinnlegget sier er det viktig å skille på hva som er ekte og hva som er tilgjort. Jeg vil ikke gå så langt som å påstå at porno er ensbetydende negativt, ettersom porno kan være en del av det å bli kjent med sin egen kropp og sin egen seksualitet. Porno kan også være et hjelpemiddel for nytelse både blant unge og voksne. På den andre siden kan jeg si meg enig i leserinnlegget på http://www.ung.no med tanke på at det er tilgjorte scener i pornografiens verden som ofte har liten rot i virkeligheten. En annen ting det er viktig å tenke på er at unge kan få et forvrengt syn på hvordan kroppen skal se ut og hvordan seksuelle handlinger skal utføres, og her er det ingen fasit. Min konklusjon blir derfor at porno ikke trenger å være noe negativt, men at det er viktig at vi i dagens samfunn jobber for å få unge til å forstå at det er viktig å skille mellom fantasi og virkelighet. Vi er alle ulike og stereotypene av gutter og jenter stemmer sjelden over ens med hva som er virkelighet. Det er viktig at vi i samfunnet jobber for at unge skal godta seg selv og hverandre som de er og forstå at vi alle er forskjellige med tanke på kropp og seksualitet. Det medieskapte bildet av hvordan idealkroppen skal være for de fleste uoppnåelig ettersom dette bildet er retusjert. Gjennomsnittskvinnen eller gjennomsnittsmannen ser slettes ikke slik ut.
Litteratur:
Helset, H. (2010) Generasjon Sex, Oslo, Forlaget Manifest AS
Pedersen W. (2005) Nye seksualiteter, Oslo, Universitetsforlaget AS
Ung (2011) Hva syns du om porno? [internett] tilgjengelig fra http://www.ung.no/vote/?idVote=220

Legg igjen en kommentar