Mappeoppgave 2 – Media

Blogging blir stadig mer populært. I 2002 fantes det i følge nettstedet technorati.com 15000 blogger, mens det i 2008 fantes rundt 112,8 millioner blogger i følge samme nettsted (Kalsnes, 2008). Det finnes ulike typer blogger og jeg har valgt å se nærmere på de såkalte ”rosabloggene” eller ”jentebloggene” som de også kalles.
De såkalte rosabloggerne skriver om typiske ”jenteting” som sminke, klær, gutter og lignende. Enkelte av disse bloggene er blitt ekstremt populære, så populære at jentene som skriver dem får bloggingen som en heldagsjobb. Noen av jentene bak de mest populære bloggene slutter på skolen for å kunne drive bloggene på heltid, og tjener nok penger til å klare seg kun på denne. På den ene siden kan man jo se det positivt at ungdommene tidlig begynner å tjene egne penger og lærer seg å ta ansvar for sin egen jobb. De lærer via denne jobben at de selv må gjøre en innsats for å beholde inntekten. I form av oppdateringer og vedlikehold av bloggen, samt innlegg som er interessante for leserne. På den andre siden kan man spørre seg; er det sunt for tenåringsjenter å slutte på skolen for å jobbe på fulltid?
De mest populære bloggene har en sterk påvirkningskraft på sine lesere. Ettersom noen av disse bloggene har opp i mot 70 000 faste lesere sier det seg selv at bloggerne har stor makt. Dette har flere næringsdrivere sett nytteverdien av. Ved å betale bloggerne for å skrive gode produktomtaler om deres produkter i form av penger og/eller produktene som omtales. For de næringsdrivende er dette billig reklame. Problemet er at reklamen også i mange tilfeller er skjult (Vold, 2010). Lurer bloggerne sine lesere til å tro på produktene de omtaler, eller blir de lurt selv ved å lokkes med penger og produkter?
Forbrukerombudet setter spørsmål ved hvem som har ansvaret for dette og mener det ikke er utelukkende bloggerne selv som kan stilles ansvarlige. Næringsdriverne er voksne mennesker som utnytter ungdommers uvitenhet og ønske om å tjene penger på bloggen sin. Er dette etisk riktig? (Vold, 2010).
Et annet aspekt ved bloggingen er kommunikasjonen med leserne. Et spørsmål man kan stille seg er hva slags forbilde bloggerne er for dem som følger med på bloggen? Ved å tillate leserne til å kommentere innleggene kan bloggerne bygge opp et sosialt nettverk og lære seg å kommunisere med både kjente og ukjente mennesker. Likevel kan dette kommentarfeltet også føre med seg mye krass kritikk fra leserne (Førde, 2010). Selv om bloggeren selv har kontroll over kommentarfeltet og har muligheten til å fjerne det som skrives der, betyr det ikke nødvendigvis at det som skrives ikke går inn på bloggeren. Gjør denne kritikken rosabloggerne sterkere eller får det en negativ påvirkning på deres selvbilde og psykiske psyke?
Ingen vet hvor lenge denne bloggbølgen vil vare. Hva skjer den dagen bloggerne ikke lenger har lesere og mister sine sponsorer? De som har sluttet på skolen vil ikke ha noen utdannelse å falle tilbake på, og kan heller ikke skilte med fullført videregående skole. På den andre siden har de utviklet gode skriveferdigheter og flike til å fenge andre med sine innlegg. Dette kan det dras nytte av med tanke på å skrive jobbsøknader og lignende. Ved at de klarer å skrive på en måte som får dem til å fremstå som spennende for eventuelle arbeidsgivere kan de på tross av manglende utdanning likevel bli innkalt til intervjuer. Likevel vil det ligge store mengder informasjon om bloggerne på internett som er lett for fremtidige arbeidsgivere å finne frem til og som gjør det lett for andre å dømme bloggerne uten å kjenne deres virkelige jeg.
Er rosablogging en måte å drive selvutvikling på eller gjør bloggerne seg selv en bjørnetjeneste?

Kalsnes, B. (2008) Bloggeksperten[internett] tilgjengelig fra: http://www.forskning.no/artikler/2008/september/194010 [sist lest 18.09.10]
Vold, M.B. (2010) Vil ha bedre kontroll på ”rosa-bloggerne” [internett] tilgjengelig fra: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6967876 [sist lest 18.09.10]
Førde, K.E. (2010) Bloggprinsessene kommer [internett] tilgjengelig fra: http://www.forskning.no/artikler/2010/april/248018 [sist lest 18.09.10]

Legg igjen en kommentar