Mappeoppgave 1 – Fagplanen

Mitt førsteinntrykk av fagplanen var at den var oversiktlig og lettlest. Språket i fagplanen gjør at innholdet i den er lett og forstå. Av erfaring er ofte fagplaner preget av et veldig formelt språk med uforståelige fagord, noe som fører til at man ikke klarer å få et klart bilde av hvordan studiet er lagt opp eller hva studiet handler om. Slik er det ikke denne gangen, noe jeg anser som positivt. Et punkt som kunne vært tydeligere beskrevet er ”praksis”. Dette punktet etterlater seg i mine øyne noen ubesvarte spørsmål som for eksempel hvem som har ansvaret for hvem som skal ha praksis ulike steder, eller om det er studentenes eget ansvar å finne praksisplasser. Ettersom jeg er vandt til å bruke samme arbeids og vurderingsmetoder som dem som er presentert i fagplanen er store deler av planen lett å forstå for meg. En annen positiv ting med planen er at den gir en god oversikt over de ulike temaene og hvor mange studiepoeng de ulike eksamenene gir.
Dette studieåret blir mitt 6. studieår. Fra tidligere har jeg studert et år med sykepleie på Høgskolen i Oslo og senere fullført allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Vestfold. her har jeg tatt fordypingsfag i RLE, Mat og Helse og Samfunnsfag. I utgangspunktet ønsket jeg å studere sosialpedagogikk dette studieåret, men ettersom dette studiet ikke var satt opp på østlandet for studieåret 10/11, valgte jeg ungdomskunnskap som et alternativ til dette. Ved å studere dette faget håper jeg å få bredere forståelse av ungdom og deres liv. Jeg ser på dette faget som svært nyttig i mitt yrke og håper at fagkunnskapene dette faget gir meg gjør meg til en bedre lærer som elevene kan ha tillit til.
Av arbeidserfaring har jeg vært innom både psykiatri og skole. Her har jeg møtt mennesker på godt og vondt, noe som har gitt meg erfaringer jeg ikke ville vært foruten. Jeg har også lang erfaring fra å jobbe i butikk og her har jeg opplevd ungdom som er i ferd med å skli inn i adferdsmønstre som kan være med på å prege livene deres i negativ retning, samt fortvilte foreldre som må ta ansvar for barnas ugjerninger. Alle disse erfaringene har gjort meg nysgjerrig på mennesker generelt og barn og ungdom spesielt. Jeg har et ønske om å kunne være med på å innvike positivt på barn og ungdoms liv.
Jeg ser på det som spennende å skulle ut i praksis. Samtidig ser jeg på det å skulle ha en ren observasjonspraksis som en utfordring ettersom jeg har vært vandt til å delta aktivt i praksis både som sykepleiestudent og som lærerstudent.
En styrke for meg er at jeg har god erfaring når det gjelder å arbeide med mappevurdering. For meg blir derfor utfordringen å utvikle meg videre med tanke på oppgaveskriving. På en annen side kan jeg være til hjelp for medstudenter som ikke har erfaring med denne type vurdering.
Gjensidig respekt er noe jeg ser på som svært viktig i arbeid med barn og unge og ved å ha gode kunnskaper om ulike aspekter i ungdommers liv, håper og tror jeg at man lettere kan få en god dialog mellom lærer og elever. Som alternativ til å jobbe som lærer kan jeg tenke meg å jobbe innenfor barnevern eller liknende. Jeg er åpen for ulike typer jobber så lenge det innebærer å jobbe med barn og ungdom.

Mine mål for høstsemesteret er:
• Lære mest mulig om sosialpedagogikk
• Bli flinkere til å finne gode problemstillinger
• Utvikle meg videre med tanke på å reflektere og se ulike sider av en sak
• Bli tryggere på å kommunisere med ungdom

Legg igjen en kommentar